Beter in je vel met Yoga

Beter in je vel met Yoga

Yoga is een woord dat afkomstig is uit Oud-Indiaas en in het Nederlands “verbinden” betekent. Yoga is meer dan rekken en strekken of even de spiertjes losmaken. Het is eigenlijk meer een levensfilosofie. Yoga zorgt voor een goede balans tussen lichaam en geest waarbij fitheid, flexibiliteit en een sterk lichaam centraal staan. Laat het vooral geen afknapper zijn als je niet lenig bent. Je lichaam went aan de Yoga oefeningen, ook wel Asana’s genoemd. 

Wat heb je nodig voor Yoga?

Voor Yoga heb je eigenlijk heel weinig nodig. Om te beginnen: je kleding. Om lekker in je vel te zitten is het belangrijk om comfortabel in je Yoga kleding te zitten. Ga je naar een Yoga studio? Dan is het misschien handig om te vragen wat de kledingvoorschriften zijn.

Een van de belangrijkste benodigdheid voor yoga zijn uiteraard de yogamatten. Op een Yogamat doe je al je oefeningen en daarom is het belangrijk dat je een yogamat hebt dat comfortabel is en ook tevens grip geeft. Neem je je yogamat vaak mee naar de sportschool? Dan is het handig om een lichtgewicht yogamat te overwegen. Ook kun je een yogablok gebruiken om bepaalde oefeningen makkelijker uit te voeren.

De neerwaartse hond

Een van de bekendste oefeningen in de Yoga wereld is uiteraard de neerwaartse hond, ofwel Downward facing dog genoemd.

De neerwaartse hond begint als volgt: Ga op je handen en knieën zitten en zet vervolgens je knieën een klein stukje uit elkaar, recht onder de heupen. Je handen staan onder je schouders en je vingers zijn gespreid met de wijsvinger recht vooruit. Krul je tenen op de grond en duw op een uitademing de billen omhoog en naar achteren, zodat je stuit ver omhoog reikt. Strek vervolgens je armen en benen. Buig je knieën lichtjes als ze onprettig voelen of zelfs pijn doen. Duw de hielen in de richting van de grond; ze hoeven de grond niet per se te raken. Zorg dat je hoofd tussen je armen blijft. Blijf een tot drie minuten in deze houding en ontspan daarna.

De Cobra 

De Cobra is een klassieke houding en lijkt op de beweging die surfers maken voordat ze op hun board staan. Om de Cobra te doen ga je volledig gestrekt liggen op je buik en met je gezicht naar beneden en de bovenkant van je voeten raken de vloer, of de yogamat. Leg vervolgens je handen naast je schouders. Druk nu alleen je bovenste lichaam (vanaf je buik) omhoog. Je zult je buikspieren voelen. Neem 10 rustige ademhalingen.

Plaats een reactie