Afvallen door lekker te eten

Afvallen door lekker te eten

Gezonde voeding en gezond leven is voor iedereen belangrijk, dat weten we allemaal. Maar om dat ook te doen, dat is een ander verhaal. Gezond eten is niet alleen wat je eet, maar ook wanneer en hoeveel.

Veel mensen hebben overgewicht en bij een aanzienlijk deel van hen is het zo erg dat het gevaarlijk is voor  hun gezondheid. Afvallen is dan noodzakelijk, maar hoe? “Ik kan niet afvallen” of “bij mij werkt geen enkel dieet, ik kom er daarna alleen maar extra van aan”. Dit zijn veelgehoorde opmerkingen. Maar waarom werkt het dan niet? Je wilt te snel afvallen en kiest voor een zogenaamd crash dieet. Echt afzien, en in het begin val je inderdaad snel af. Je lichaam past zich echter aan en gaat in de reservestand en je valt niet meer af. Gevolg: je raakt ontmoedigd en stopt ermee. Terug naar je oude eetpatroon. Resultaat: je komt inderdaad weer (extra) aan. Dit is dan ook niet de juiste manier van diëten, en zeker niet de manier om verantwoord en gezond af te vallen.

Afvallen met lekker eten

De oplossing om gezond af te vallen is je eetpatroon aan te passen. Niet alleen voor een korte tijd om af te vallen, maar om altijd vol te houden. Het moet een gewoonte worden om minder en liever helemaal niet meer te snoepen en ongezond te snacken. Er zijn voldoende gezonde alternatieven. Verder eet je drie keer per dag. Belangrijk is dat het voldoende moet zijn, gezond én lekker. Zo kun je het prima volhouden.

Vermijd suiker zo veel mogelijk, vermijd ongezonde koolhydraten. Kies niet voor witte meelsoorten, rijst en pasta, maar neem volkoren versies. Of alternatieven, zoals courgettespaghetti en linzenpasta. Even wennen, maar smaakt prima. Verder kun je het beste geen rood vlees eten maar liever kip of vis. Nog beter is vegetarisch eten, minstens een paar keer per week.

Vergeet je dieet

Er zijn zoveel gezonde recepten te vinden op internet, en ze zijn nog lekker ook. Je zult merken dat je gaat afvallen door gewoon lekker en voldoende, maar vooral gezond te eten. Als je dan ook nog zorgt dat het eten er lekker uitziet op je bord, geniet je volop van je eten en vergeet je dat je op dieet bent. Zo wil iedereen wel afvallen. De kilo’s zullen er niet gelijk in grote aantallen afvliegen. Het gaat geleidelijk, maar daardoor is het én beter en langer vol te houden, én het is veel gezonder voor je lichaam.

Na een tijdje ben je hopelijk zo gewend aan deze manier van eten dat je niet meer terug gaat vallen in je oude eetpatroon en je daardoor het gevreesde jojo-effect vermijdt.

En verder?

Naast gezond eten is het ook belangrijk om voldoende te drinken. Bij voorkeur water, en verder koffie en thee zonder suiker. We weten het allemaal al lang, maar het ook doen is wat anders.

En wat weten we nog meer? Inderdaad, voldoend bewegen. Je hoeft echt niet altijd zwaar te sporten, dat houdt ook niet iedereen vol. Maar begin eens met een dagelijkse wandeling van ongeveer een half uur. Is meestal goed te doen en je komt nog even buiten ook.

Tot slot, ben je onder behandeling van een arts, overleg dan of hij of zij akkoord is.

Plaats een reactie