5 tips om rugpijn te verlichten

5 tips om rugpijn te verlichten

Veel mensen hebben regelmatig last van rugpijn. Er zijn vele oorzaken te bedenken voor klachten aan de rug. Ook heb je verschillende rugklachten, denk bijvoorbeeld aan lage en hoge rugpijn. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om je rugpijn te verlichten.

1. Fysiotherapie

Wanneer je last van rugklachten hebt dan kan je veel baat hebben bij een fysiotherapie behandeling. Bij de eerste afspraak worden de klachten onderzocht en wordt er aan de hand van de bevindingen een behandelplan opgesteld. In de meeste gevallen zal de therapeut je rug behandelen en krijg je oefeningen mee die je thuis kan doen om de klachten te verminderen. Meer weten over wat fysiotherapie voor je kan betekenen? Bij Fysio Douma kan je gerust om advies vragen. Voor fysiotherapie in Hilversum ben je bij deze praktijk aan het juiste adres.

2. Houding verbeteren

Een van de meest voorkomende oorzaken van rugpijn is een slechte houding, vooral als je urenlang in een slechte houding zit is dat funest voor je rug. Daarom is een goede houding enorm belangrijk om rugpijn te verminderen of zelfs te voorkomen. Zit rechtop, ontspan je schouders, zorg dat je rug voldoende ondersteund wordt en houd je voeten plat op de vloer.

3. Voldoende beweging

Bedrust bij rugpijn is vaak geen goed idee. Sterker nog, tegenwoordig weten we dat liggen met rugpijn een van de slechtste dingen is die je kunt doen. Rugklachten kunnen door bedrust juist verergeren. Het juist ontzettend belangrijk om te blijven bewegen met rugpijn. Populaire sporten als yoga, wandelen en zwemmen zijn goed om in beweging te blijven.

4. Warmte

Wat erg goed werkt bij rugpijn is het verwarmen van de rug. Dit kan door een warm bad te nemen of door een warmtepleister op je rug te plakken. Warmte zorgt ervoor dat spieren ontspannen en dat de bloedsomloop wordt bevordert.

5. Masseren

Een massage zorgt voor spierontspanning. Het masseren van de rug is dan ook een effectieve manier om rugpijn te verlichten. Probeer dagelijks ongeveer 10 minuten de rug te masseren.

Plaats een reactie